Efectele negative ale mancatului in exces si cum sa te rezumi la a manca atat cat trebuie

O sa incep prin a va spune ca si eu mananc pe fond emotional foarte des. Daca ma apuca nervii cu vreo treaba dificila sau complexa, pe care nu stiu sa o rezolv sau la care sunt sigura ca nu exista o solutie, atunci este foarte posibil sa incep sa umblu prin camara dupa vreo ciocolatita sau ceva dulce, de rontait etc.

Dar adevarul este ca nu avem voie sa ii dam corpului tot ce ne cere el noua. Nu el ne conduce noi. Noi il stapanim si trebuie sa stim ce ii trebuie si cat ii putem acorda!

Sunt sigura ca stiti despre ce este vorba si stim cu totii ca de cele mai multe ori nu este foame, este o stare de nervozitate pe care o potolim printr-o doza de glucoza.

Si cel mai des vom observa ca mancam ceva dulce sau fainos cand ne apuca foamea intre mesele principale 🙂 Adica fix carbohidrati care ingrasa cel mai mult. Ce bine era daca mancam doar 2-3 frunze de salata verde sau 2 bete mici de morcov, ardei gras sau tofu si mergeam mai departe, vazandu-ne de viata noastra :))

Haideti sa vedem care sunt efectele negative ale mancatului in exces:

  1. Nu mai apucam sa dam sistemului digestiv o pauza de respiro fiindca el trebuie tot timpul sa functioneze. Deci punem presiune pe stomac, intestine, pancreas, ficat, inima samd.
  2. Ne ingrasam pentru ca aportul caloric este mult peste ce ardem. Facem sport, facem miscare, mergem pe jos, facem curat in casa dar mancatul in exces va fi mereu o problema pe care organismul o va resimti.
  3. Vom ajunge sa suferim de balonare si gaze intestinale pentru ca flora bacteriana se va distruge.
  4. Vom distruge ciclul natural foame – satietate si vom ajunge sa mancam din ce in ce mai mult. Nu va imaginati ca noi romanii nu putem ajunge ca americanii din emisiunile acelea televizate cu pacienti care nu mai pot iesi din casa. La asta ajunge mancatul aiurea.
  5. Se distruge echilibrul insulinei. Mancat excesiv inseamna descarcare mare de insulina in sange. Automat se da peste cap pancreasul. Nici nu trebuie sa ajungem la astfel de probleme de sanatate.

Una peste alta, cum facem sa nu mai mancam mai mult decat ne trebuie? Si cum putem sa renuntam la gestul de a rontai mancare?

Solutii care merg pentru unii, nu neaparat si pentru voi dar merita incercate sa vedeti care va nimereste:

  1. Mancati 3 mese principale si 2 gustari si va puneti alarma pe ceas sa le respectati orele. Deci mancati la ore fixe. Daca nu este ora potrivita de mancat, nu aveti voie sa bagati nimic in gura, excetie facand ceaiul sau cafeaua neindulcita si apa, evident.
  2. Va instalati o aplicatie de numarat calorii si de cate ori mancati vreun aliment il treceti in calculatorul de calorii. Si vedeti si voi cum stati cu aportul caloric si daca va permiteti sa mai bagati in gura inca o ciocolatica din aceea mica – mica. O stim noi :)) Este bomba care va strica luna de luna planul de a lua vechii blugi pe voi.
  3. Va luati un amic de “mancat in exces”, cu aceeasi problema ca si voi. Discutati putin subiectul, treceti de rusine si explicati-va problema cu mancatul in exces. Povestiti cand va apuca “foamea” pe care chiar nu o puteti controla asa usor si vedeti ce se afla in spatele ei: lipsa de activitate, plictiseala, nemultumire in viata de cuplu, nervi, ganduri si probleme pe care nu le exteriorizati, discutii dificile pe care nu le purtati si atunci preferati sa mancati ceva dulce sa va aline supararea, dorinta de a va auto-recompensa pentru o reusita, pentru o victorie samd.
  4. Cand va apuca pofta sa rontaiti ceva desi probabil nu este vorba despre foame, beti un pahar de apa. Daca este foame adevarata, nu o sa treaca dupa apa. Daca era doar ceva de natura emotionala, apa calmeaza si „foamea” :)))
  5. Ca sa nu va mai puneti o tona de mancare in farfurie atunci cand mancati, eu va recomand sa alegeti o farfurie mai mica. Am momente cand mananc in farfurii de desert, din acelea mici de tot, un pic mai mari decat farfuriile pentru cestile de cafea. Si imi pun in farfuriuta atat cat intra, nu pana la refuz 🙂 Ca o randunica :))
  6. Daca totusi nu va abtineti de la mancatul pe langa mesele principale, alegeti ceva sanatos si care sa aiba un continut cat mai redus de calorii. Alegeti un sfert de mar, mingiute proteice din seminte de canepa, in, fulgi de ovaz, o salata in care sa adaugati si 2-3 crutoane, numai bune de pacalit mintea cand ne e foame 🙂

Cam acestea ar fi sfaturile mele si as vrea sa cred ca va ajuta macar 1%. Caci mari schimbari incep de foarte multe ori cu un simplu imbold si un pas extrem de mic in directia cea buna.

Cumva lucrurile se aseaza singure pe fagasul cel potrivit cand intentia este buna si cand motivatia este puternica. Si nu uitati ca organismul nostru se poate corecta chiar daca de mult timp mancati in exces, fie ca va puneti mult in farfurie si nu va ridicati de la masa pana simtiti ca pocniti, fie ca mancati toata ziulica 🙂

Organismul se poate corecta si reobisnui in mod corect! Trebuie doar sa vreti si sa aveti rabdare sa reinstalati un alt soft cu care sa va programati organismul sa sada linistit pana cand ii vine ora de masa si sa nu se mai intinda la mai mult decat ii este plapuma.

Sa aveti o zi frumoasa si sa auzim numai de bine!

S-ar putea să-ți placă și...