Diversificarea alimentatiei la bebelusi de la A la Z + 12 idei culinare sanatoase

Diversificarea alimentatiei la bebelusi reprezinta un subiect caruia trebuie sa ii dam atentie sporita. Motivul este simplu: Daca incepi cu dreptul, ai toate sansele sa continui in aceeasi directie cu alimentatia si dezvoltarea bebelusului. Conteaza foarte mult primele alimente introduse si este esential sa respectam recomandarile medicului pediatru pentru a ne asigura ca nu introducem niciun aliment nepermis sau la momentul nepotrivit.

Mai jos aveti o poza cu piure de mere fara coaja, cu putina para 🙂 Este o combinatie intre 2 fructe crude, asa ca o introducem in alimentatia celor mici abia pe la 8-9 luni. La inceput, fructele se introduc fierte si pisate marunt, astfel incat sa nu fermenteze si sa fie usor de inghitit. In timp, fructele se vor da si crude, si combinate 🙂

Schema mea de diversificare, folosita de mine pentru copiii mei, pe care v-o impartasesc cu drag si cu precizarea ca fiecare bebelus este unic si poate dezvolta alte alergii. Este esential sa mergeti pe mana pediatrului atunci cand faceti diversificarea alimentatiei la bebelusi. Puteti sa ii dati schema mea si daca simte ca este incorecta, o poate corecta. La mine a functionat minunat. Copiii au luat bine in greutate, nu au avut nicio intoleranta, nicio alergie.

Iata care sunt alimentele pe care eu le-am introdus de la 6 luni:

  • zeama de morcov fiert
  • piure de mere
  • piure de dovlecel fiert
  • piure de pastarnac fiert
  • piure de cartof dulce fiert
  • cereale fara gluten, cu mei, cu orez, fierte si mixate cu lapte matern sau cu formula de lapte
  • piure de mar
  • piure de banana
  • apa, ceai pentru bebelusi + cateva picaturi de suc de portocale proaspat stors (pentru vitamina C)
  • orez fiert si mixat cu lapte sau formula

Mai jos este un piure delicios de mere cu banane 🙂 Copiii mei l-au iubit enorm si de multe ori imi faceam si mie o portie mare :))) Nu ai cum sa nu iubesti combinatia aceasta!

Alimentele pe care eu le-am introdus de la 8-9 luni: 

  • iaurt si branza de vaci slaba
  • piure de radacina de patrunjel fiert si blenduit bine
  • suc de portocale (incepeti cu 50 ml)
  • prune blenduite fin (atentie la coaja)
  • piure de cartofi albi
  • piure de broccoli
  • piure de spanac
  • supa limpede de pui, de curcan (la inceput dam doar zeama si la urmatoarele mese dam si carne blenduita fin si amestecata cu zeama in care a fiert si cu legumele din supa)
  • galbenus fiert tare (incepem cu un sfert de galbenus amestecat in legumele din supa, facute piure fin)
  • peste fiert, atent dezosat, blenduit si amestecat cu piure de legume
  • piure de morcov crud (putem adauga si putina banana sau mar crud ras fin)
  • ceapa introdusa in supa
  • urda
  • mozzarella proaspata

Mai jos este un piure simplu de pere 🙂 Simplu si sanatos! Am decojit perele si le-am pus la blender.

 

Alimentele pe care le-am introdus in meniul bebelusilor de la 12 luni:

  • caise, piersici, struguri fara samburi si fara pielita
  • suc de clementine, suc de mandarine
  • piure de conopida
  • pepene tocat marunt
  • supa de vita (incepem cu zeama si apoi dam progresiv si carne blenduita impreuna cu legumele din supa)
  • albus de ou fiert (incepem cu un sfert de albus de ou si asteptam sa vedem daca exista vreo reactie alergica)
  • rosii fierte in supa (depelate si blenduite fin)
  • fructe de padure (afine, capsuni samd. introduse treptat, in cantitati mici)
  • ardei gras introdus in supa
  • mazare introdusa in supa
  • fasole verde introdusa in supa
  • ficatel de pui fiert si blenduit cu legume (atentie, este innecacios)
  • linte fiarta in supa
  • naut fiert si blenduit, amestecat cu putin ulei de masline, suc de lamaie (ca un fel de humus)
  • cas de oaie, cascaval
  • castraveti proaspeti decojiti si tocati marunt
  • kefir, lapte batut, sana cu grasime putina
  • quinoa
  • terci de ovaz amestecat cu banana sau cu mar blenduit fin (atentie la coaja)
  • paste fierte bine, paine
  • porumb fiert si blenduit (eu adaug cateva boabe de porumb in supe)
  • gris cu lapte
  • cous cous

Mai jos este o supa crema de legume cu broccoli si crutoane facute in casa, bine inmuiate in supa inainte sa le manance bebe 🙂

Terci de ovaz in care puteti adauga mere rase sau banana pisata 🙂 Fulgii de ovaz se fierb cu putina apa (cat sa acopere fulgii de ovaz cu 2 degete) la foc mic. Amestecam mereu si in maxim 6-7 minute vom avea un terci minunat de ovaz, bogat in fibre si proteine. Eu nu am dat celor mici mai mult de 2-3 linguri de terci de ovaz si doar impreuna cu fructe pisate marunt si fara coaja (mere, banane, caise, prune).

Piure de mar cu prune blenduite bine de tot, decojite inainte.

In poza de mai jos este un piure de cartof alb cu morcov, telina, pastarnac, radacina de patrunjel, conopida 🙂 Am adaugat putina sare si suc de lamaie 🙂 Copiii meu au iubit de la inceput supele acrisoare iar eu m-am bucurat fiindca sucul de lamaie este bogat in vitamina C. Bifam 2 griji dintr-un foc 🙂

Alimente pe care le-am introdus cu atentie dupa varsta de 1-2 ani:

  • grepfruit
  • kiwi
  • cirese
  • masline
  • stafide
  • biscuiti (daca pot fi biscuiti de casa, ar fi minunat. Atentie la bucatele de biscuit sa fie bine mestecate. Eu prefer sa le dau biscuiti pisati marunt in piure-ul de mere sau de pere, ca sa fiu sigura ca sunt usor de inghitit)
  • smantana si branzeturi mai grase

Mai jos este un terci delicios de ovaz in care am adaugat banana, kiwi si agrise deshidratate (bogate in vitamina C). Kiwi poate da alergii iar agrisele pot fi innecacioase asa ca aveti super mare grija cand le dati copiilor. Eu am asteptat ca cei mici sa faca 1 an pana sa le dau kiwi si agrise.

Alimentele pe care le-am avut in meniul copiilor mei abia dupa 4 ani:

  • ciuperci
  • alte tipuri de carne
  • tofu
  • alune, arahide
  • miere
  • fructe de mare
  • nuci
  • seminte de susan
  • telina
  • ciocolata si cacao

Mai jos este o supa crema de ciuperci Champignon cu busuioc 🙂 Eu o recomand de la 4 ani, cand copilul are cele mai mici sanse sa dezvolte o alergie la ciuperci. Incepeti cu 1 ciupercuta mica si abia a doua zi ii puteti da un bol de supa crema de ciuperci, daca vedeti ca nu exista nicio reactie alergica. Nu e nicio graba cand vine vorba despre diversificarea alimentatiei la copii 🙂

Si nu numai. Mai sunt si alte alimente cu potential alergen. Important este sa aveti un pediatru care sa va acorde atentie si sa nu plecati de la cabinetul lui fara o schema de diversificare serioasa, bine pusa la punct. Nu acceptati cateva idei despre diversificare transmise verbal, la nimereala. Notati-va sau solicitati o schema de diversificare printata. Medicii pediatri trebuie sa aiba astfel de scheme de diversificare gata de printat.

Va las mai jos cateva idei culinare sanatoase pentru bebelusi pana in 12 luni:

Branza de vaci facuta in casa + piure de banane. Branza de vaci se face din 500 ml de lapte de vaca pus la fiert si dupa primul clocot dam focul mic si adaugam 2 linguri de iaurt. Imediat vom vedea ca zerul se separa de branza. Zerul il bem noi iar branzica rezultata este branza de vaci facuta in casa 🙂

Biscuiti de casa din faina, unt si putin zahar. Fara praf de copt, fara drojdie. Puteti cumpara biscuiti speciali pentru bebelusi de la magazinele cu produse pentru bebelusi, la raftul de lapte praf si piure de legume si fructe pentru bebelusi. Eu luam mereu cand erau copiii mei mici 🙂

Piure de mar cu caise, bun de introdus de la la 8-9 luni. Puneti merele si caisele la  blender si asteptati sa se pregateasca un piure fin si delicios.

Piure de banana cu mere si putin suc de lamaie.

Piure de avocado cu mar si putin suc de lamaie proaspat stors. Eu am introdus aceasta masa in alimentatia celor mici pe la 1 an. Inca le mai fac asa ceva si astazi, cu toate ca sunt maricei :)) Acum ii spunem mousse de avocado 🙂

Supa crema de legume cu cartofi, morcovi, telina, pastarnac.

Supa crema de legume cu rosii 🙂 Folositi cartofi, ceapa, telina, morcov, pastarnac, rosii, putina sare.

Supa crema de dovlecel cu morcov, cartof, ceapa, putina sare, un strop de ulei de masline.

Piure de cartofi dulci, morcov, telina, dovlecel, un strop de zeama de lamaie si putina sare.

Supa crema de legume cu broccoli, un strop de zeama de lamaie, un pic de ulei de masline sau de floarea soarelui, un praf minuscul de sare 🙂

Supa crema de cartofi dulci, morcovi, rosii, alte legume, putin suc de lamaie, un praf de sare.

Acestea sunt doar cateva retete simple si bune pentru diversificarea alimentatiei. Mai sunt numeroase idei culinare pe care le puteti adapta varstei bebelusului dvs. Urmati schema de diversificare oferita de medicul pediatru si nu uitati sa introduceti alimentele pe rand, cate unul pe zi. Fiecare aliment nou are nevoie sa fie introdus in cantitati mici si abia dupa ce vedem ca nu exista reactii alergice, putem sa crestem cantitatea si frecventa cu care o avem in meniul copilului.

Nu uitati faptul ca nu este nicio graba cu diversificarea alimentatiei. Bebelusii au tot timpul din lume sa manance alimente super sanatoase. Insa daca introduceti un aliment prea devreme, exista riscul sa dezvolte o intoleranta la acel aliment si apoi sa realizati ca trebuie sa faceti o pauza lunga pana sa il readuceti in schema de diversificare.

De asemenea, multi bebelusi nu vor dezvolta alergii si intolerante alimentare dar se pot balona, pot avea indigestii, isi pot deregla tranzitul intestinal. Asa ca luati-o pas cu pas, cu rabdare, cu agenda in care sa notati ziua in care ati introdus un aliment nou si combinatiile alimentare pe care cel mic le accepta cel mai usor si cu cea mai mare placere 🙂

Sa aveti succes in tot ce faceti si multa sanatate!

S-ar putea să-ți placă și...