Legislatia muncii se invata cu multa rabdare. Si nu este de ajuns sa citim Codul muncii ca sa ne numim experti in campul muncii 🙂 Este nevoie si de studierea spetelor, a deciziilor, a cazurilor tratate de consilieri juridici, de avocati, de consultanti HR care ne pot oferi putina profunzime in legislatia muncii 🙂 Caci noi teoreticienii trebuie sa stam aproape de cei care se lovesc zi de zi de spete care iti demonstreaza ca simpla lectura a unor legi nu este suficienta.
Astazi discutam despre abateri disciplinare si va voi prezenta un caz concret si evident de abatere disciplinara:
Salariatul se urca la inaltime si nu poarta centura de siguranta din dotare. “M-am urcat si la 30 de metri si nu am purtat nimic. Ma incomodeaza centura. E pentru novici.”
Bun. Sa incepem cu inceputul. O luam de la Codul muncii care spune ca angajatorul trebuie sa aiba grija de salariatii sai, dpdv SSM, printre alte aspecte de care se ingrijeste (contributii, salarizare, timp liber, formare profesionala samd.)
Tot Codul muncii spune ca abaterile disciplinare se sanctioneaza prin sanctiuni disciplinare iar angajatorul are aceasta unealta de care se poate folosi pentru a se asigura ca regulile de lucru sunt respectate in compania sa.
Legea 319 din 2006 spune ca fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
Lucratorii au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de productie;
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor, si sa utilizeze corect aceste dispozitive;
d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
e) sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca si/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoana;
f) sa coopereze cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, atât timp cât este necesar, pentru a face posibila realizarea oricaror masuri sau cerinte dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari, pentru protectia sanatatii si securitatii lucratorilor;
g) sa coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca si conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate, in domeniul sau de activitate;
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari.
Deci prevederi importante din Legea Securitatii si Sanatatii in Munca nu sunt respectate atunci cand salariatul se expune la pericol de accidentare prin nepurtarea echipamentului individual de protectie.
Mai simplu si mai clar de atat chiar nu are cum sa fie cazul nostru de abatere disciplinara.
Sa fim sanatosi, sa avem succes in tot ce facem si sa auzim de bine!
Dragi cititori, va reamintesc un lucru important despre sectiunea mea de legislatia muncii. Aceste articole de legislatia muncii si managementul resurselor umane sunt pur informative. Va ajuta sa va faceti o idee mai clara despre legislatia muncii si HR. Va rog sa nu le folositi pentru a lua decizii de ordin juridic fiindca orice situatie in care va regasiti poate sa presupuna si alte variabile de care sa tineti cont, un context aparte, o situatie mai complexa sau mai aparte, informatii unice de la un caz la altul. Asadar, oricand doriti sa luati decizii juridice, este esential sa va sfatuiti cu un specialist in legislatia muncii, cu un expert in legislatia muncii, cu un consilier juridic sau cu un avocat specializat in dreptul muncii. Va recomand sa apelati la ajutor specializat daca sunteti in situatia unui conflict de munca sau credeti ca exista un conflict de munca in devenire.
Sanatate maxima si mult succes in tot ce faceti!
Owner si Creator www. marianicutar.ro | Jurnalista si Fotograf | Specializata in Legislatia Muncii, Managementul Resurselor Umane si Securitatea Muncii | Formator Autorizat | Tehnician Nutritionist